HR-expert Verdonck onderging metamorfose

Bij de oprichting in 1989 heeft Verdonck zich geprofileerd als een selectiebureau voor West-Vlaamse KMO’s. Verdonck was enerzijds gekend voor professionele rekruteringscampagnes en anderzijds voor psychologische screenings, vooral bij aanwervingen.

In 1990 kreeg Verdonck een award van de Koning  Boudewijnstichting als innovatieve start-up; de langetermijnvisie en de deontologische benadering, in combinatie met een procesmatige aanpak (maatwerk) en  wetenschappelijk onderbouwde selectietechnieken, gaven hierbij toen reeds de doorslag.

Sedert 1994 was Verdonck door de Vlaamse overheid erkend als Vlaams selectiebureau; het rechtstreeks gevolg hiervan was een hoogkwalitatieve dienstverlening en een doorgedreven psychologische knowhow  waarbij Verdonck wist uit te groeien tot een West-Vlaams marktleider die zowel in de profit als in de non-profit sector actief was.

Een wildgroei in HR-kantoren sedert 2011

Tot 2011 was het voor uitzendbedrijven bij wet verboden om tegelijkertijd uitzendarbeid en diensten op vlak van personeelsselectie voor vaste aanwervingen aan te bieden.  Om deze reden werd door uitzendgroepen jarenlang gelobbyd en hebben zij met succes kunnen bekomen dat vanaf 2011 de overheidserkenning op selectiebureaus werd afgeschaft; dit naar analogie met de wijziging in de vestigingswetten.

Het gevolg hiervan is dat héél Vlaanderen sedert 2011 overspoeld werd door een enorme wildgroei aan dienstverleners op vlak van rekrutering, search en headhunting.

De wildgroei kon uiteraard de groeiende krapte op de arbeidsmarkt niet oplossen en heeft er integendeel toe geleid dat het personeelsverloop nog aangemoedigd werd.  Bovendien werden sollicitanten bijna als koopwaar aangeboden waardoor de looneisen steeds agressiever werden uitgespeeld.

Het gevolg van deze ontwikkeling was dat rekruterende opdrachtgevers frequent geconfronteerd werden met dienstverleners die niet beantwoordden aan gewenste kwaliteitsnormen terwijl de aangerekende honoraria veelal niet in verhouding stonden tot de geboden dienstverlening.

Een nieuwe visie op HR-partners bij aanwervingen en loopbaanbegeleiding

Ondertussen zijn veel bedrijven en non-profitorganisaties op hun hoede voor de praktijken van dergelijke rekruteringskantoren die mee surften op de krappe arbeidsmarkt.   Daarnaast werd duidelijk dat witte raven per definitie zeer schaars zijn en zeer gegeerd waardoor de kans op verder loopbaanverloop vrij groot is.

Stelselmatig groeide het inzicht dat een gedegen aanwerving begint met een grondige bezinning over de precieze verwachtingen op vlak van functie-invulling en profieleisen.  Daarnaast is ook het besef gegroeid dat onze snel evoluerende maatschappij vooral sollicitanten met een sterk groeipotentieel verwacht, eerder dan dure profielen met een heel specifieke ervaring maar zonder voldoende leer- en aanpassingsvermogen.  De moderne rekruteringspartner is aldus een HR-expert met kennis van diverse organisatieculturen en uitéénlopende opleidingen, alsook met kennis van (nieuwe) functies, rollen en organisatieprocessen; hierbij is het de opdracht om telkens opnieuw maatwerk te leveren op vlak van inventieve zoektochten naar realistische, duurzame en betaalbare oplossingen.  Daarnaast is ook de overtuiging gegroeid dat het aanbieden van continue kansen op vlak van loopbaanontwikkeling en bijscholing inherent zal zijn aan een duurzaam personeelsbeleid.

Verdonck is niet langer een klassiek selectiekantoor

Verdonck wist zich continu aan te passen aan de vele evoluties op de arbeidsmarkt, alsook aan de maatschappelijke ontwikkelingen en de nieuwe cultuur waarin continue veranderingen en aanpassingen een constante geworden zijn.

Verdonck is aldus uitgegroeid tot een gespecialiseerd HR-partner bij het beoordelen van managementprofielen en spilfiguren binnen de organisatie; dit via een doorgedreven psychologische ‘Talent Screening’ waarbij naast het I.Q. en he E.Q.  vooral aandacht besteed wordt aan het A.Q. (adaptability quotient), de gedragskenmerken, de attitudes en de uitéénlopende (management) skills in diverse functies en rollen.

Naast psychologische screening is Verdonck bij veel HR-managers tevens gekend voor het leveren van professionele ondersteuning in het kader van personeelsopleidingen, loopbaanontwikkeling en interne doorgroei via development assessments bij het bestaande personeelsteam.

In het kader van deze nieuwe visie op de arbeidsmarkt, in combinatie met een accent op aanwervingen die aansluiten bij de duurzaamheidsfilosofie, werd de naam Verdonck in 2019 gewijzigd naar Verdonck Professional Partners waarbij inherent verwezen wordt naar de talrijke langetermijnrelaties met directies en HR-managers.

De nieuwe aanpak bij Verdonck Professional Partners

Het werkterrein van Verdonck Professional Partners situeert zich voornamelijk in West- en Oost-Vlaanderen waarbij in een duurzame relatie samengewerkt wordt met talrijke opdrachtgevers die op zoek zijn naar hun specifieke HR-expertise.

Op heden concentreert Verdonck haar specialisatie op drie invalshoeken, zijnde:

  • Talentscreening bij aanwervingen van omkaderingspersoneel en managementprofielen. Omwille van enerzijds de psychologische knowhow en de jarenlange ervaring met hoge succesratio’s tot gevolg en anderzijds de continue optimalisering van betrouwbare vergelijkingsankers en normgroepen, wordt Verdonck ook frequent onder handen genomen voor screening op C-level en bestuurdersniveau.
  • Development assessments die vooral ingeschakeld worden bij het coachen van loopbanen binnen de bestaande organisatie. Verdonck is hierbij gekend omwille van de ruime ervaring in héél diverse organisaties en een realistische aanpak waarbij zéér concrete ontwikkelpunten en haalbare adviezen worden geformuleerd.
  • Rekruteringscampagnes voor management- en directieprofielen, alsook voor omkaderingspersoneel waarbij de nadruk ligt op het bereiken van specifieke doelgroepen. Verdonck beschikt hiertoe niet enkel over een uitermate breed netwerk maar tevens over de meest performante online rekruteringstools.  Daarnaast is Verdonck bij sollicitanten gekend als een betrouwbare partner die samen met hen op zoek gaat naar langetermijnoplossingen in een “win-win” concept.  De historische reputatie leidt ertoe dat Verdonck ook bij ervaren professionals erkend wordt als een betrouwbare partner bij de begeleiding naar een nieuwe uitdaging die een verandering van werkomgeving impliceert.

 

Daar waar Verdonck bij de initiële start vooral gericht was op familiale KMO’s zijn de klanten op heden te omschrijven in drie doelgroepen:

  • private ondernemingen waarbij de aanvankelijke KMO veelal uitgegroeid is tot gereputeerde bedrijven waarmee Verdonck samen is meegegroeid. In de praktijk betreffen dit bedrijven die niet beursgenoteerd zijn en veelal met een ondernemende en familiale teamspirit.
  • bedrijven uit de sociale economie waarbij Verdonck gekend is voor de expertise bij opdrachtgevers met zowel economische als sociale doelstellingen in combinatie met een duurzaam management; dit betreft vooral maatwerkbedrijven, kringloopwinkels, woonmaatschappijen, etc.
  • zorgorganisaties die heel sterk gefocust zij op people management zoals woonzorgcentra, pedagogische zorgorganisaties, ziekenhuizen, revalidatiecentra, etc. Hierbij kaderen de aanvragen binnen een veranderende visie op zorgmanagement met accent op het ontdekken van nieuw potentieel voor de sector, het stimuleren van ontwikkelingskansen voor eigen personeel en het faciliteren van een professionele aansturing in de organisatie; hierbij komt het er vooral op aan oplossingen te genereren vanuit voldoende respect voor de principes in de zorgsector die per definitie een zéér grote impact heeft op de privacy en de autonomie van haar klanten.

Een unieke toegevoegde waarde in langlopende samenwerkingsverbanden

Om de talrijke partnerships op een duurzame wijze te kunnen blijven bedienen werd de opvolging van de oprichters Jos Verdonck en Jeanique Werrebrouck relatief vroeg geregeld met de instap van twee jonge bestuurders, met name Maarten Ghesquiere in 2019 en Ward Verdonck in 2024.  Aldus is de continuïteit verzekerd en zijn de toekomstige rollen voor beide jonge bestuurders duidelijk omschreven.

De huidige bestuurders Maarten Ghesquiere en Ward Verdonck staan op vandaag samen met de stichter Jos Verdonck garant voor de meest mogelijke complementaire benadering dankzij drie invalshoekhoeken en dit elk vanuit hun hun diverse universitaire vooropleiding nl.  ontwikkelingspedagogie, bedrijfseconomie en personeelspsychologie.  Met deze drie invalshoeken kan elk vanuit de eigen visie input geven aan een professionele diagnostiek, begeleiding bij loopbaanontwikkeling en managementadvies met het oog op performantere personeelsorganisaties binnen specifieke culturele en economische contexten.

De naam Verdonck Professional Partners is aldus geen holle slogan, maar staat garant voor kwaliteit, langetermijnperspectief, een persoonsgerichte aanpak vanuit een realistische benadering met diverse invalshoeken.  Daarnaast staan wij garant voor een wetenschappelijk onderbouwde knowhow en een flexibele service.